Elmers Fotoboek

Van 18 februari 2017 tot en met 4 juni 2017

Elmers fotoboek. Hoe stadsfotograaf Elmer Spaargaren een fotoboek maakte. En jij dat ook kan!

Vanaf de jaren zestig maakte fotograaf Elmer Spaargaren talloze foto’s van de stad Groningen en het leven in en rond de universiteit. Hij werkte in opdracht van lokale en landelijke media en leverde het beeldmateriaal voor menig publicatie van de Rijksuniversiteit: van de UK tot voorlichtingsmateriaal en Broerstraat 5. Uit zijn enorme archief stelde Spaargaren een eigen kroniek samen, met beelden van de veranderende stad, reportages van belangrijke gebeurtenissen en portretten van bestuurders, academici en meer of minder bekende Groningers. Deze kroniek is het onderwerp van de expositie in GRID. Niet alleen het fotografisch werk door Elmer Spaargaren staat centraal, maar ook ‘the making of’ het fotoboek.

Hoe Elmer het fotoboek maakte

Veel mensen maken tegenwoordig online hun eigen fotoalbum. Elmer Spaargaren bereidde zijn fotoboek op dezelfde manier voor. Pas daarna kwamen er een grafisch ontwerper en een uitgever aan te pas.  Behalve aan de foto’s zelf besteedt de expositie aandacht aan de totstandkoming van het boek. Welke beslissingen moesten er genomen worden? Welk formaat? Welke foto’s wel en niet? Hoe foto’s en tekst te verdelen over de pagina’s? Kortom: het proces van ‘kill your darlings’ tot coverontwerp. Jonge ontwerpers van Knetterijs laten aan de hand van alternatieve pagina’s zien hoe het boek óók had kunnen worden.

Mijn Academiestad Groningen

In de kleine studio, die onderdeel is van de expositie, kun je zelf aan de slag. Met foto’s van Spaargaren of eigen foto’s kun je een 30×30 pagina samenstellen van jouw Academiestad Groningen via de online editor van de Fotofabriek. Van het eindresultaat maakt de Fotofabriek gratis een professionele print, die kan meedingen naar de beste versie van ‘Mijn Academiestad Groningen’. De winnaar krijgt het fotoboek van Spaargaren

Het boek ‘Stad & Universiteiten. Academiestad Groningen in beeld’ is voor €25 te koop in de museumwinkel.

De Tentoonstelling is te bekijken tijdens reguliere openingstijden

Jaren 90' Suikerfabriek campagne

1982 Sloop Martinikerk Broerstraat

2014 Infoversum

2012 Desmond Tutu ere doctor RUG

Voorgaande exposities

Het Huis van Kat en Muis

5 oktober 2016 - 13 november 2016

Vanaf 5 oktober verandert GRID in het fantastische Huis van Kat en Muis. Speur door de gekste hoekjes van het museum en ontdek waar Muis en zijn 120 vriendjes zijn. Overal vind je prachtige prenten, gemaakt door 24 illustratoren van de Verenigde Oostindische Inkt Compagnie in samenwerking met Tjibbe Veldkamp. Maak het vingerpoppetje van Kat, zet het op je vinger en begin de tocht door het museum. Hoeveel muizen vind je in de Torenkamer van Nico Visscher? En hoeveel in de Serre van Geertje van der Zijpp?

Niet alleen in de publieke ruimtes kun je prachtige prenten vinden, wat dacht je van de wc? Ook ouders kunnen genieten van de rijke illustraties en aanvullende informatie. Een expositie bezoeken is nog nooit zo spannend geweest.

De speurtocht van Kat en Muis is te bezoeken tijdens de standaard openingstijden van het museum (reguliere entree)

Deelnemende illustratoren zijn: Machtelt de Vries, Herman Roozen, Nico Visscher, Meinte Strikwerda, Corien Bögels, Marianne van Voorn, Christian Heydenrijk, Myriam Berenschot, Monique Beijer, Willem Kolvoort, Nicolette Wever, Martijn Fernhout, Ton Meijer, Sieger Zuidersma, Carlien Dubben, Marjolein Uitham, Gerard de Groot, Angelique Boter, Jan Eykenaar, Frans Le Roux, Geertje van der Zijpp, Erik Wielaert, John Croezen, Matty de Vries.

Nieuwe Binding

20 november 2016 - 5 februari 2017

De tentoonstelling Nieuwe Binding laat het werk zien van noordelijke boekkunstenaars. Het boek als middelpunt van een bijzondere kunstvorm. Nog te zien tot en met 5 februari in het GRID!

Nu het boek als gebruiksvoorwerp meer en meer wordt vervangen door computer en e-reader, ontwikkelt het boek zich tegelijkertijd als een kunstvorm met een rijke schakering aan verschijningsvormen. Deze ontwikkeling is de leidraad geweest bij het opzetten van een Boekkunstnetwerk in Noord-Nederland en bij het inrichten van de tentoonstelling Nieuwe Binding.

Tentoonstelling

De tentoonstelling in GRID laat een breder publiek kennismaken met een dwarsdoorsnede van wat er gemaakt wordt in het noorden op het gebied van boekkunst: kunstwerken die gemaakt zijn in de boekvorm of met het boek als uitgangspunt, in zeer uiteenlopende technieken. De tentoonstelling loopt tot 5 februari 2017.

Boekkunstnetwerk

Tijdens de opening van de tentoonstelling op 20 november 2016 werd tevens het digitale netwerk van BoekKunstNetwerk Noord Nederland gelanceerd. Dit netwerk is een initiatief van Wim Gremmen, Susanna Lemstra en Pien Rotterdam. Het BoekKunstNetwerk is een plaats waar professionals elkaar kunnen ontmoeten om kennis uit te wisselen, terwijl amateurs hier de leermeester vinden die ze zoeken of plekken waar materiaal verkrijgbaar is. Het netwerk is digitaal, maar organiseert ook bijeenkomsten waar makers van boekkunst ervaringen kunnen uitwisselen.

De tentoonstelling is te bezoeken tijdens reguliere openingstijden.

 

Ode aan de Lino

1 oktober 2016 - 5 februari 2017

De linosnede is waarschijnlijk de enige druktechniek die we allemaal wel eens hebben beoefend. Jarenlang was het maken van een linosnede een vast onderdeel van de lessen tekenen en handenarbeid. Je zou kunnen zeggen: de lino is educatief erfgoed. Prutsen met gutsen, voor de meesten. Maar dat is beslist niet het hele verhaal! Op uitnodiging van GRID Grafisch Museum Groningen en Atelier Open (Amsterdam) brengen zeven Nederlandse en één Canadese kunstenaars vanaf 1 oktober samen een eerbetoon aan de linosnede. En wat er dan allemaal met deze techniek mogelijk blijkt…!

Het proces van knippen, gutsen, printen, samenvoegen en ook misprinten levert werken op met een diepe gelaagdheid. Bijvoorbeeld in de werken van Bert Brouwer, die de kijker confronteert met alledaagse beelden die niet blijken te zijn wat je verwacht. Of in het werk van Sietske Bosma, dat letterlijk uit meerdere lagen bestaat. In totaal zijn er werken van acht kunstenaars te bewonderen!

Deelnemende kunstenaars: Bert Brouwer, Michiel van Nieuwland, Herman Mulder, Sietske Bosma, Floortje Sebens, Shelley Savor, Carola Rombouts en Tom Thijsse.

Naast de expositie loopt er ook een fantastische wedstrijd voor scholieren!

Wie is er bang voor zwart en wit?

16 april - 18 september 2016

Grafiek van twaalf Nederlandse kunstenaars, bijeengebracht door Reinder Homan, grafisch kunstenaar en docent aan de Klassieke Academie. In alle geëxposeerde werken is de kleur afwezig. En wees niet bang: juist daardoor is er veel te zien! Van in fijne grijze lijnen uitgevoerde natuurbeelden tot abstracte werken met diepzwarte vlakken in aquatint. ‘Wie is er bang voor zwart en wit? geeft een gevarieerd beeld van de vele uitdrukkingsvormen die mogelijk zijn met zwarte inkt, wit papier en grafisch kunstenaarsgereedschap als etsnaald, lithosteen en guts. De expositie is onderdeel van de manifestatie De Klassieke Salon, waarmee de Klassieke Academie dit voorjaar haar tienjarig bestaan viert.

De deelnemende kunstenaars zijn: Hermanus Berserik, Hans Blanken, Dirk van Gelder, Reinder Homan, Simeon Nijenhuis, Ko Oosterkerk, Willem den Ouden, Guillaume Le Roy, Jan Stroosma, Joop Vegter, Lieke Vreede en Co Westerik. Een groot deel van de tentoongestelde werken is te koop.

Gecoverd: 40 jaar Noorderbreedte.

Van 30 januari tot en met 3 april 2016

Noorderbreedte bestaat in 2016 veertig jaar. Het eigenzinnige tijdschrift  over landschap en leefomgeving in Noord-Nederland opent dit jubileumjaar met een tentoonstelling in GRID. Noorderbreedte heeft in de afgelopen vier decennia een eerbiedwaardige traditie opgebouwd op het gebied van grafische vormgeving. Ruim twintig grafisch ontwerpers, fotografen en kunstenaars bepaalden het beeld van Noorderbreedte; een traditie die de komende jaren wordt voortgezet. ‘Gecoverd: 40 jaar Noorderbreedte’ geeft een overzicht van alle 226 covers van het tijdschrift. Van begin tot eind, van Han Jansen tot de huidige vormgever BW H Ontwerpers. Verschillende vormgevers is gevraagd ander werk aan te leveren, waarmee ze overeenkomsten, of juist variëteit in hun werk kunnen laten zien.

Vrijheid en variëteit

Voor de eerste omslagen werden schilderijen van Han Jansen gebruikt. Daarna werd eens in de paar jaar een andere grafisch ontwerper gevraagd om de omslagen van het tijdschrift vorm te geven. Zij kregen van Noorderbreedte grote vrijheid in het uitvoeren van de opdracht. Grafisch ontwerper en typograaf Wim Crouwel: ‘Wat ik (…) goed vind is dat je de ontwerpers carte blanche geeft. Dat maakt dat je dubbel nerveus wordt. Zo’n opdracht is veel spannender.’

Omdat de vormgevers ieder hun eigen techniek toepasten, leverde dat een grote variëteit aan covers op: de ene ontwerper richtte zich op fotografie, de ander benadrukte het grafische aspect. Zo stonden op de omslagen van Max Kisman portretten van niet in Nederland geboren, maar wel in Nederland wonende en Nederlands sprekende mensen. En Irma Boom drukte Noord-Nederland uit in gekleurde stippen en strepen. Sommige vormgevers wilden welbewust een nieuwe identiteit aan het tijdschrift geven, anderen dachten na over de samenhang van de covers als serie.

The Next Call. H.N. Werkman en de internationale avant-garde.

17 oktober 2015 t/m 17 januari 2016

Met het kunstenaarstijdschrift The Next Call zocht H.N. Werkman (1882-1945) aansluiting bij de kunstzinnige en intellectuele avant-garde die actief was in de grote Europese steden. Een gewaagd experiment! Een geslaagd experiment?

Hendrik Nicolaas Werkman was een actief lid van de in 1918 opgerichte Kunstkring De Ploeg. Hij verzorgde affiches, uitnodigingen en ander drukwerk, deed mee aan tentoonstellingen en toonde zich zeer betrokken bij de werkzaamheden van de andere leden. Hij vond dat de kunstkring zich moest ontrukken aan het provinciale van Groningen en een meer internationale kijk op de wereld van de beeldende kunst moest ontwikkelen. Nadat hij in 1921-1922 het Blad voor Kunst had uitgegeven, besloot Werkman een internationaal kunsttijdschrift te maken, The Next Call.

Werkman was bekend met de avant-gardistische kunsttijdschriften die tijdens het interbellum werden uitgegeven in bijvoorbeeld Berlijn, Parijs, Moskou en Amsterdam. Deze bladen, zoals DaDa,Merz, Zenith en De Stijl, werden gemaakt door intellectuelen, schrijvers, dichters en kunstenaars, die vaak ook nog eens politiek geëngageerd waren. Ze stonden bol van experimenten met literatuur en beeld, dichtkunst en typografie en vormden een heftige reactie op de eigen tijd. De tijdschriften werden door heel Europa verspreid en voorzagen daarmee in de behoefte van kunstenaars en intellectuelen elkaar op internationaal niveau te informeren en inspireren. Met de uitgave van The Next Call zocht Werkman aansluiting bij dit Europese netwerk van vernieuwende kunstenaars en probeerde hij een meer internationale kunstsfeer in Groningen te creëren.

Werkman stond voor een enorme uitdaging. Hij opereerde vanuit provinciestad Groningen, als drukker die zich op het kunstenaarspad had begeven, zonder een uitgebreid netwerk van kunstenaars en intellectuelen en zonder politiek engagement. Werkman liet zich daardoor niet ontmoedigen, ging aan de slag en stuurde exemplaren van The Next Call naar belangrijke kunstenaars en artistieke bewegingen in heel Europa, zoals Theo van Doesburg en El Lissitzky. Of hij slaagde in zijn ambities…

De tentoonstelling The Next Call – H.N. Werkman en de internationale avant-garde belicht de context waarin Werkmans kunstenaarstijdschrift tot stand kwam en onderzoekt de reikwijdte van TheNext Call.

De tentoonstelling vindt plaats in het kader van het Werkmanjaar 2015.