Ode aan de lino. Tentoonstelling en Lino Battle voor jongeren.

Van 8 november tot en met 2 december 2018

Gutsen, inkten, rollen. De drie stappen voor het maken van een linosnede. Het klinkt misschien eenvoudig, maar dat is het beslist niet. Hele fijne lijntjes en vlakjes kun je bijvoorbeeld makkelijk tekenen met een pen, maar probeer dit maar eens uit te snijden met een guts. Daarnaast ontstaat bij het afdrukken het spiegelbeeld van het oorspronkelijke ontwerp. Uiteindelijk resulteert dit in verrassende kunstwerken met een (letterlijk) diepe gelaagdheid. In de expositie ‘Ode aan de Lino’ besteden we in het kader van ‘100 jaar De Ploeg’ aandacht aan de linografie als grafische kunstvorm.  

Jan Gerrit Jordens, Ploeglid van het eerste uur, was tekenleraar aan de Rijks HBS en later aan de gemeentelijke HBS in de stad. Als pionier in het tekenonderwijs introduceerde hij daar de linosnede en de vrije expressie. Hoe is het, 100 jaar later, gesteld met de grafische technieken in het kunstonderwijs op (VO) scholen anno nu?

LinoBattle
De Forbo Jong Talent Prijs is een wedstrijd voor jongeren en scholieren en bestaat uit twee onderdelen: een wedstrijd waaraan een aantal grafische MBO-opleidingen meedoet en een open wedstrijd voor jongeren onder de 20 jaar uit het hele land.

Meedoen? We vragen de deelnemers een linosnede te maken en deze af te drukken op A5 formaat papier. Het thema van de wedstrijd is ‘promotie’. De linosnede werd in de jaren twintig en dertig van de vorige eeuw namelijk veel gebruikt voor de vormgeving van reclame uitingen. Indienen kan persoonlijk bij het museum of per post naar GRID, Sint Jansstraat 2, 9712 JN Groningen. Je werk moet uiterlijk 15 november aanstaande binnen zijn. Voeg een kaartje bij met je naam, woonplaats, mailadres en geboortedatum.

And the winner is…
De ingezonden werken zijn vanaf 8 november a.s. in GRID te zien. Een jury beoordeelt de werken en de prijsuitreiking vindt plaats op 17 november. De winnende linoleumdrukken worden na de expositie toegevoegd aan de Kunst-expositie bij Museum Het Schip.

De jury bestaat uit Peter Jordens (kleinzoon van Jan G. Jordens, het Ploeglid dat de linosnede in de tekenlessen van het voortgezet onderwijs introduceerde), Tom Thijsse (grafisch kunstenaar), Michiel van Nieuwland (Forbo Flooring Systems), Edith Brouwer en Erik Timmermans (Atelier Open) en Fronique Oosterhof (directeur GRID Grafisch Museum Groningen).

Samenwerking Atelier Open

In 2016 organiseerde GRID samen met Atelier Open Amsterdam met succes de eerste editie van de scholierenwedstijd ‘Ode aan de lino’, gericht op Noord-Nederland. Dit jaar wordt een vervolg aan die samenwerking gegeven met deze expositie en wederom een scholierenwedstrijd. Net als in de voorgaande edities ondersteunt Forbo, fabrikant van Linoleum, dit project.

Meer weten over de lino? Lees hieronder de interviews met de juryleden.

Interview Fronique Oosterhof

Interview Tom Thijsse

 


BLOCBIRDS

Van 16-10-2018 tot en met 06-01-2019

BLOCBIRDS gaat over de schoonheid van de vogels om ons heen. Pas als je echt gaat kijken zie je het. Het percentage kleur, de verhoudingen ten opzichte van elkaar en de plaatsing van de kleuren geeft iedere vogelsoort z’n unieke kenmerkende uniform. We hoeven alleen maar te kijken en te genieten.

Elk van de 25 grafische ontwerpen in deze unieke expositie is gebaseerd op de samenstelling van de kleuren van een vogelsoort. De composities zijn tot stand gekomen met enkel het gebruik van vierhoekige vlakken. Niet alleen de werken zelf hangen in GRID, ook de desbetreffende vogels staan opgesteld.

De composities zijn gemaakt door Paul Mulder en Albert Buring van Studio 212 Fahrenheit.

BLOCBIRDS is nu te zien in GRID en loopt tot en met 6 januari.

Voorgaande exposities

Nieuwe ouders voor Nilo

Van 3 tot en met 31 oktober 2018

Oktober begint met de Kinderboekenweek en de hele maand is het Kindermaand! In GRID is in deze periode de speurtentoonstelling ‘Nieuwe ouders voor Nilo’ te zien, die gemaakt is naar aanleiding van het gelijknamige kinderboek van René Hoogschagen.

‘Nieuwe ouders voor Nilo’ gaat over de twee vrienden Bram en Nilo. Ze spelen graag samen, maar de laatste tijd niet meer bij Nilo; Nilo’s ouders vinden dat niet goed. Bram vindt het zo erg voor Nilo, dat hij op zoek gaat naar nieuwe ouders voor Nilo. Hij doet een oproep en het regent reacties van mensen die wel voor Nilo willen zorgen, zelfs van de burgemeester! Samen gaan Bram en Nilo bij alle ouders langs, maar er is er niet een die Nilo goed genoeg vindt. Uiteindelijk mogen ze toch bij Nilo thuis spelen. Dan blijkt ook dat er iets heel anders aan de hand was dan Bram dacht…

Aan het boek werkten wel 25 illustratoren uit Noord-Nederland mee. Allemaal mochten ze een nieuwe ouder voor Nilo verbeelden. Zo ontstond een heel kleurrijk en gevarieerd boek. De tentoonstelling wordt gemaakt door Minerva-student Marissa Bloupot. Zij ontwikkelde voor het project zelfs een heel nieuw lettertype: de Nilo!

Deelname aan de speurtocht, met aan het eind het boek kost €10,-. Het boek kan ook los gekocht worden voor €9 ,-.

Het boek en bijbehorende speurtentoonstelling is tot stand gekomen in samenwerking met illustratoren van VOIC (Verenigde Oost Indische Inkt Compagnie), de Groningse kinderboekenschrijver René Hoogschagen en de Fotofabriek.

Rara Riso

Van 9 tot en met 30 september 2018

‘Rara Riso’ was een project waarbij jonge grafische talenten in staat werden gesteld te werken met de A2 risograaf van GRID Grafisch Museum Groningen. Deze A2 Risograaf is zeldzaam in Nederland en bood daarom een unieke kans voor de deelnemers.

De Riso A2 Duplicator, zoals de volledige naam luidt, is een Japanse stencilmachine waarmee kunstenaars en ontwerpers de meest uiteenlopende drukwerken kunnen maken. De techniek is te vergelijken met zeefdruk, maar dan geautomatiseerd en digitaal aanstuurbaar. Vanwege het (nog net zichtbare) puntjesraster en de mooie inktkleuren heeft Riso-drukwerk een retro-resultaat dat zeer aantrekkelijk is voor hedendaagse kunstenaars en printliefhebbers. De Risograaf stelt kunstenaars in staat hedendaagse en conventionele technieken te combineren en unieke werken te maken.

De deelnemers hebben volop gebruik gemaakt van deze unieke mogelijkheden en hebben zo een prachtig magazine en unieke affiches gemaakt welke tentoongesteld zijn in GRID.

AMPM Nightclub Poster Exhibition

Van 9 tot en met 30 september 2018

Het nachtleven en grafisch design gaan hand in hand. AMPM Night Club Poster Exhibiton is een expositie die deze wisselwerking tussen kunst en lifestyle als geen ander laat zien.

In samenwerking met G2K presenteren wij werken van een aantal van de meest gerenommeerde en talentvolle grafische ontwerpers van over de hele wereld, waaronder: Anna Kulachek (RU), Bráulio Amado (POR/VS), Brodie Kaman (AUS/DUI), Jan Horcik (TSJ), Jonathan Castro (PE/NL), Kristyna Kulíková (TSJ), Studio Cryo (TSJ), Studio Feixen (ZWI), Studio Michael Satter (DUI) en Vormlust (NL).

Capriolen in grafiek. De Ploeg 1918-1928.

Van 9 juni tot en met 4 november 2018

Zoutzuur op de etsplaat kletsen. Houtsneden maken met het mes in de volle vuist. De grafiek van De Ploeg uit de jaren twintig is beroemd geworden om de ongekunstelde, rauwe manier waarop de leden van de Groninger Kunstkring de grafische technieken toepasten.  Achter de spontaniteit en onbehouwenheid van de voorstellingen gaat echter een grote variatie aan experimentele, vaak tijdrovende handelingen schuil. De tentoonstelling ‘Capriolen in grafiek. De Ploeg 1918-1928’ in GRID Grafisch Museum Groningen belicht de onconventionele werkwijzen die de leden van De Ploeg in hun grafische capriolen aan de dag legden. In totaal worden zo’n zeventig etsen, litho’s, hout- en linoleumsneden getoond van Jan Wiegers, Johan Dijkstra, Jan G. Jordens, Jan Altink, Alida Pott, George Martens, Jan van der Zee, Wobbe Alkema, Ekke Kleima, Johan Faber en H.N. Werkman.

Speciaal arrangement oktober

In de maand oktober is er twee maal een speciaal arrangement, namelijk op 13 oktober en op 27 oktober. Bij dit arrangement krijgt u eerst een rondleiding over de tentoonstelling om vervolgens deel te nemen aan een workshop waarbij u zelf een werk kunt maken. Klik op de datum hieronder voor meer informatie.
27 oktober

Museumkaarthouders krijgen in de maand oktober een gratis poëzieposter!

Ongebonden. Kunstenaarsboeken 1/3

Van 11 februari tot en met 20 mei 2018

In de ontstaansgeschiedenis van het fenomeen kunstenaarsboek zijn minstens twee stromingen te ontdekken: een esthetische en een meer experimentele, maatschappijkritische. De expositie in GRID legt het accent op de kunstenaarsboeken van de tweede categorie: ongewone boeken, van dwarse makers, die deze kunstwerken – want dat zijn het! – vaak op eigen gelegenheid uitgaven en verspreidden. Het genre beleefde een bloeitijd in de jaren 1960-1980. Een flink aantal van de tentoongestelde werken komt uit deze periode. Er worden ook boeken getoond van hedendaagse kunstenaars. Deze laten zien dat het medium nog niets aan belang heeft ingeboet.

‘Ongebonden’ toont werk van de volgende nationale en internationale kunstenaars:

Sophie Calle / Henriëtte van Egten / Hans Eijkelboom / Ger van Elk / Joseph Ernst / Robert Fillliou / Donald Gardner / Thomas Geiger / Michael Gibbs / Krijtján Gudmundson / José Heerkens / Harmen de Hoop / Elsworth Kelly / Diederick van Kleef / Cor Knops / Mikko Kuorinki / Sol LeWitt / John Liggins / El Lissitzky / Nico Lootsma / Pétur Magnusson / Stéphane Mallarmé / Vladimir Mayakovsky / Pieter Laurens Mol / Bruce Nauman / Oey Tjeng Sit / Paul van Ostayen / Tom Phillips / g.j. de rook / Dieter Roth / Edward Joseph Ruscha / Kiki Smith / Fiona Tan / Runa Thorkelsdóttur / Nick Thurston / Kees Visser / Jan Voss / Saskia de Vrient / herman de vries / Emmet Williams

‘Ongebonden’ is mede mogelijk gemaakt door onze bruikleengevers:

Boekie Woekie Amsterdam | Brokken Zijp Foundation of Art (BFA) | CODA Apeldoorn | Groninger Museum

EPEX European Poster EXplosion

Van 18 januari tot en met 28 januari 2018

International Gigposter Exhibition & Market
During The Eurosonic/Noorderslag festival make sure to drop by The European Poster Explosion and check out some amazing silkscreen posters from around Europe. EPEX collaborates with and displays work of Poster-O-Rama, a travelling exhibition including over 30 designers.

In total there are more than 50 European designers on display at EPEX, including: Antighost (D), Brookesia Studio (ES), Lars P. Kraus (D), Michael Hacker (AT), Error Design (ES), Señor Burns (D), Mara Piccione (NL), Scott Duffy (UK), Petting Zoo (UK), Rainbow (D), Monostereo (ES) and these members of the VERA Artdivison: Berbel Zijlstra, Douwe Dijkstra, Helemaalkim, Jan Hamstra, Jelle van Gosliga, Julia de Jong, Megan de Vos, Mirjam Dijkema, Rommie Schilstra, Stefan Sloot, Vlerk, Willem Kolvoort & Wytse Sterk.

All the posters are original pieces of art and created in collaboration with the musicians and concert halls. Most of them are for sale, so grab this unique chance to get a signed limited edition silkscreen of your favourite band or artist!

The European Poster Explosion is an initiative by GRID and The VERA Artdivision and an official part of the Eurosonic/Noorderslag Festival.

The European Poster Explosion is opened 18 – 20 January at the GRID Museum. Entrance is free, no ticket needed.
Thursday 18 January: 14.00 – 21.00
Friday 19 January: 14.00 – 21.00
Saturday 20 January: 12.00 – 17.00

Papier ontvouwd. Groningers en hun papier.

Van 17 juni 2017 tot en met 7 januari 2018

Groningers en hun papier: een bijzondere geschiedenis

De geschiedenis van papier in Europa begint ruim zeven eeuwen geleden. In Groningen schakelt men iets later over van perkament op papier, maar ook daar lusten ze er na verloop van tijd wel ‘pap’ van. Aan de hand van veertien onderwerpen krijgt de bezoeker een beeld van het fenomeen papier en de impact die dit medium door de eeuwen heen in Stad en Ommeland heeft gehad. Van de oudste papieren documenten uit onze Groninger Archieven en hun betekenis tot het intrigerende papieren netwerk van vriendenboekjes op de Universiteit. Van het voorname schrijfkabinet van een VOC-ambtenaar tot de luidruchtige achttiende-eeuwse papiermolen Werklust, waar op grote schaal papier uit lompen werd gemaakt. Van de stakingen in de strokartonindustrie tot de overval op een papiertransport in WOII. Van volgestouwde archieven, inclusief ongedierte, tot de verfijnde ornamenten van papierstuc in woonhuis en station. En van de plakkaten op grauw papier ten tijde van de Reformatie tot het exclusieve én duurzaam geproduceerde verpakkingsmateriaal van nu. Het is allemaal drie maanden lang te zien en te beleven in GRID.

Realisatie en samenwerking

De tentoonstelling is mede mogelijk gemaakt door NWO en is onderdeel van het project ‘Paper Princes’ van RuG onderzoeker Dr. M.K. Williams. Studenten en promovendi van de faculteit Geschiedenis deden vooronderzoek, verzorgden bijdragen voor de catalogus en participeerden in de totstandkoming van de museale presentatie. Culturele instellingen uit Stad en Ommeland stellen met enthousiasme bruiklenen beschikbaar, juist omdat de veelal bijzondere objecten zelden getoond worden aan het publiek. Bruikleengevers zijn RHC Groninger Archieven, Universiteitsbibliotheek Bijzondere Collecties, Veenkoloniaal Museum Veendam, Groninger Museum,  Gemeente Groningen, Stichting Monument en Materiaal, Restaul’Art, Rijksuniversiteit Groningen, Nimeto Amersfoort, Geert Laméris en Centrum Natuur en Duurzaamheideducatie Groningen. Met medewerking van Ateliers Museumtechnische Werken, ESKA Hoogezand/Sappemeer en BioBoxx.

Bij de tentoonstelling verschijnt een catalogus, die te koop is in de museumwinkel.

Alternatieve Boekenweek

Van 25 maart tot en met 2 april 2017

6kmperuur10mdiep presenteert nieuwe kunstenaarsboeken in GRID

Op 25 maart, 30 maart en 1 april presenteren leden van kunstenaarscollectief 6kmperuur10mdiep nieuwe kunstenaarsboeken tijdens een serie boekpresentaties in GRID.

De boekententoonstelling is de afsluiting van een intensief jaarprogramma van lezingen, workshops, tekstbesprekingen en excursies, waarin het fenomeen kunstenaarsboek onder de loep is genomen. Uiteindelijk doel van deze voorbereiding was het maken van nieuwe kunstenaarsboeken. De resultaten worden nu in een drietal boekpresentaties aan het publiek gepresenteerd in GRID.

Elk van deze boekpresentaties bestaat uit een doorlopend programma waarin steeds enkele kunstenaars hun nieuwe boek op toepasselijke wijze voorstellen aan het publiek. Dit doen ze bijvoorbeeld door middel van voordracht van een verhaal of van een gedicht, of door het aanbieden van een toepasselijke workshop of andere publieksactiviteit.

Randprogramma boekpresentaties:

  • zaterdag 25 maart 15:00 – 17:00 uur:
    Ineke van Dongen, Lia Brouwer, Wim Peters, Ingeborg Entrop, Els Schuch;
  • donderdag 30 maart 19:30 – 21:30 uur:
    Wilma Drooger, Marjo van den Bekerom, Mare Sliedrecht, Maya Vermeulen, Sylvie Arrabito;
  • zaterdag 1 april 15:00 – 17:00 uur:
    Esther IJssels, Margriet Reinalda, Evelyn van Oosterhout, Xandrien Thiel ;
    Esther en Margriet zullen hun boekenperformance ook buiten dit tijdsblok uitvoeren op regelmatige momenten vanaf 13:00 uur.

De expositie van de kunstenaarsboeken is te bezichtigen van 25 maart t/m 2 april in GRID, St Jansstraat 2, Groningen. Openingstijden: dinsdag t/m zondag van 10:00 – 17:00 uur.

Meer informatie over het kunstenaarscollectief is te vinden op website of op de Facebookpagina 6kmperuur10mdiep.

Elmers Fotoboek

Van 18 februari 2017 tot en met 4 juni 2017

Elmers fotoboek. Hoe stadsfotograaf Elmer Spaargaren een fotoboek maakte. En jij dat ook kan!

Vanaf de jaren zestig maakte fotograaf Elmer Spaargaren talloze foto’s van de stad Groningen en het leven in en rond de universiteit. Hij werkte in opdracht van lokale en landelijke media en leverde het beeldmateriaal voor menig publicatie van de Rijksuniversiteit: van de UK tot voorlichtingsmateriaal en Broerstraat 5. Uit zijn enorme archief stelde Spaargaren een eigen kroniek samen, met beelden van de veranderende stad, reportages van belangrijke gebeurtenissen en portretten van bestuurders, academici en meer of minder bekende Groningers. Deze kroniek is het onderwerp van de expositie in GRID. Niet alleen het fotografisch werk door Elmer Spaargaren staat centraal, maar ook ‘the making of’ het fotoboek.

Hoe Elmer het fotoboek maakte

Veel mensen maken tegenwoordig online hun eigen fotoalbum. Elmer Spaargaren bereidde zijn fotoboek op dezelfde manier voor. Pas daarna kwamen er een grafisch ontwerper en een uitgever aan te pas.  Behalve aan de foto’s zelf besteedt de expositie aandacht aan de totstandkoming van het boek. Welke beslissingen moesten er genomen worden? Welk formaat? Welke foto’s wel en niet? Hoe foto’s en tekst te verdelen over de pagina’s? Kortom: het proces van ‘kill your darlings’ tot coverontwerp. Jonge ontwerpers van Knetterijs laten aan de hand van alternatieve pagina’s zien hoe het boek óók had kunnen worden.

Mijn Academiestad Groningen

In de kleine studio, die onderdeel is van de expositie, kun je zelf aan de slag. Met foto’s van Spaargaren of eigen foto’s kun je een 30×30 pagina samenstellen van jouw Academiestad Groningen via de online editor van de Fotofabriek. Van het eindresultaat maakt de Fotofabriek gratis een professionele print, die kan meedingen naar de beste versie van ‘Mijn Academiestad Groningen’. De winnaar krijgt het fotoboek van Spaargaren

Het boek ‘Stad & Universiteiten. Academiestad Groningen in beeld’ is voor €25 te koop in de museumwinkel.

De tentoonstelling is te bekijken tijdens reguliere openingstijden

Het Huis van Kat en Muis

5 oktober 2016 - 13 november 2016

Vanaf 5 oktober verandert GRID in het fantastische Huis van Kat en Muis. Speur door de gekste hoekjes van het museum en ontdek waar Muis en zijn 120 vriendjes zijn. Overal vind je prachtige prenten, gemaakt door 24 illustratoren van de Verenigde Oostindische Inkt Compagnie in samenwerking met Tjibbe Veldkamp. Maak het vingerpoppetje van Kat, zet het op je vinger en begin de tocht door het museum. Hoeveel muizen vind je in de Torenkamer van Nico Visscher? En hoeveel in de Serre van Geertje van der Zijpp?

Niet alleen in de publieke ruimtes kun je prachtige prenten vinden, wat dacht je van de wc? Ook ouders kunnen genieten van de rijke illustraties en aanvullende informatie. Een expositie bezoeken is nog nooit zo spannend geweest.

De speurtocht van Kat en Muis is te bezoeken tijdens de standaard openingstijden van het museum (reguliere entree)

Deelnemende illustratoren zijn: Machtelt de Vries, Herman Roozen, Nico Visscher, Meinte Strikwerda, Corien Bögels, Marianne van Voorn, Christian Heydenrijk, Myriam Berenschot, Monique Beijer, Willem Kolvoort, Nicolette Wever, Martijn Fernhout, Ton Meijer, Sieger Zuidersma, Carlien Dubben, Marjolein Uitham, Gerard de Groot, Angelique Boter, Jan Eykenaar, Frans Le Roux, Geertje van der Zijpp, Erik Wielaert, John Croezen, Matty de Vries.

Nieuwe Binding

20 november 2016 - 5 februari 2017

De tentoonstelling Nieuwe Binding laat het werk zien van noordelijke boekkunstenaars. Het boek als middelpunt van een bijzondere kunstvorm. Nog te zien tot en met 5 februari in het GRID!

Nu het boek als gebruiksvoorwerp meer en meer wordt vervangen door computer en e-reader, ontwikkelt het boek zich tegelijkertijd als een kunstvorm met een rijke schakering aan verschijningsvormen. Deze ontwikkeling is de leidraad geweest bij het opzetten van een Boekkunstnetwerk in Noord-Nederland en bij het inrichten van de tentoonstelling Nieuwe Binding.

Tentoonstelling

De tentoonstelling in GRID laat een breder publiek kennismaken met een dwarsdoorsnede van wat er gemaakt wordt in het noorden op het gebied van boekkunst: kunstwerken die gemaakt zijn in de boekvorm of met het boek als uitgangspunt, in zeer uiteenlopende technieken. De tentoonstelling loopt tot 5 februari 2017.

Boekkunstnetwerk

Tijdens de opening van de tentoonstelling op 20 november 2016 werd tevens het digitale netwerk van BoekKunstNetwerk Noord Nederland gelanceerd. Dit netwerk is een initiatief van Wim Gremmen, Susanna Lemstra en Pien Rotterdam. Het BoekKunstNetwerk is een plaats waar professionals elkaar kunnen ontmoeten om kennis uit te wisselen, terwijl amateurs hier de leermeester vinden die ze zoeken of plekken waar materiaal verkrijgbaar is. Het netwerk is digitaal, maar organiseert ook bijeenkomsten waar makers van boekkunst ervaringen kunnen uitwisselen.

De tentoonstelling is te bezoeken tijdens reguliere openingstijden.

 

Ode aan de Lino

1 oktober 2016 - 5 februari 2017

De linosnede is waarschijnlijk de enige druktechniek die we allemaal wel eens hebben beoefend. Jarenlang was het maken van een linosnede een vast onderdeel van de lessen tekenen en handenarbeid. Je zou kunnen zeggen: de lino is educatief erfgoed. Prutsen met gutsen, voor de meesten. Maar dat is beslist niet het hele verhaal! Op uitnodiging van GRID Grafisch Museum Groningen en Atelier Open (Amsterdam) brengen zeven Nederlandse en één Canadese kunstenaars vanaf 1 oktober samen een eerbetoon aan de linosnede. En wat er dan allemaal met deze techniek mogelijk blijkt…!

Het proces van knippen, gutsen, printen, samenvoegen en ook misprinten levert werken op met een diepe gelaagdheid. Bijvoorbeeld in de werken van Bert Brouwer, die de kijker confronteert met alledaagse beelden die niet blijken te zijn wat je verwacht. Of in het werk van Sietske Bosma, dat letterlijk uit meerdere lagen bestaat. In totaal zijn er werken van acht kunstenaars te bewonderen!

Deelnemende kunstenaars: Bert Brouwer, Michiel van Nieuwland, Herman Mulder, Sietske Bosma, Floortje Sebens, Shelley Savor, Carola Rombouts en Tom Thijsse.

Naast de expositie loopt er ook een fantastische wedstrijd voor scholieren!

Wie is er bang voor zwart en wit?

16 april - 18 september 2016

Grafiek van twaalf Nederlandse kunstenaars, bijeengebracht door Reinder Homan, grafisch kunstenaar en docent aan de Klassieke Academie. In alle geëxposeerde werken is de kleur afwezig. En wees niet bang: juist daardoor is er veel te zien! Van in fijne grijze lijnen uitgevoerde natuurbeelden tot abstracte werken met diepzwarte vlakken in aquatint. ‘Wie is er bang voor zwart en wit? geeft een gevarieerd beeld van de vele uitdrukkingsvormen die mogelijk zijn met zwarte inkt, wit papier en grafisch kunstenaarsgereedschap als etsnaald, lithosteen en guts. De expositie is onderdeel van de manifestatie De Klassieke Salon, waarmee de Klassieke Academie dit voorjaar haar tienjarig bestaan viert.

De deelnemende kunstenaars zijn: Hermanus Berserik, Hans Blanken, Dirk van Gelder, Reinder Homan, Simeon Nijenhuis, Ko Oosterkerk, Willem den Ouden, Guillaume Le Roy, Jan Stroosma, Joop Vegter, Lieke Vreede en Co Westerik. Een groot deel van de tentoongestelde werken is te koop.

Gecoverd: 40 jaar Noorderbreedte.

Van 30 januari tot en met 3 april 2016

Noorderbreedte bestaat in 2016 veertig jaar. Het eigenzinnige tijdschrift  over landschap en leefomgeving in Noord-Nederland opent dit jubileumjaar met een tentoonstelling in GRID. Noorderbreedte heeft in de afgelopen vier decennia een eerbiedwaardige traditie opgebouwd op het gebied van grafische vormgeving. Ruim twintig grafisch ontwerpers, fotografen en kunstenaars bepaalden het beeld van Noorderbreedte; een traditie die de komende jaren wordt voortgezet. ‘Gecoverd: 40 jaar Noorderbreedte’ geeft een overzicht van alle 226 covers van het tijdschrift. Van begin tot eind, van Han Jansen tot de huidige vormgever BW H Ontwerpers. Verschillende vormgevers is gevraagd ander werk aan te leveren, waarmee ze overeenkomsten, of juist variëteit in hun werk kunnen laten zien.

Vrijheid en variëteit

Voor de eerste omslagen werden schilderijen van Han Jansen gebruikt. Daarna werd eens in de paar jaar een andere grafisch ontwerper gevraagd om de omslagen van het tijdschrift vorm te geven. Zij kregen van Noorderbreedte grote vrijheid in het uitvoeren van de opdracht. Grafisch ontwerper en typograaf Wim Crouwel: ‘Wat ik (…) goed vind is dat je de ontwerpers carte blanche geeft. Dat maakt dat je dubbel nerveus wordt. Zo’n opdracht is veel spannender.’

Omdat de vormgevers ieder hun eigen techniek toepasten, leverde dat een grote variëteit aan covers op: de ene ontwerper richtte zich op fotografie, de ander benadrukte het grafische aspect. Zo stonden op de omslagen van Max Kisman portretten van niet in Nederland geboren, maar wel in Nederland wonende en Nederlands sprekende mensen. En Irma Boom drukte Noord-Nederland uit in gekleurde stippen en strepen. Sommige vormgevers wilden welbewust een nieuwe identiteit aan het tijdschrift geven, anderen dachten na over de samenhang van de covers als serie.

The Next Call. H.N. Werkman en de internationale avant-garde.

17 oktober 2015 t/m 17 januari 2016

Met het kunstenaarstijdschrift The Next Call zocht H.N. Werkman (1882-1945) aansluiting bij de kunstzinnige en intellectuele avant-garde die actief was in de grote Europese steden. Een gewaagd experiment! Een geslaagd experiment?

Hendrik Nicolaas Werkman was een actief lid van de in 1918 opgerichte Kunstkring De Ploeg. Hij verzorgde affiches, uitnodigingen en ander drukwerk, deed mee aan tentoonstellingen en toonde zich zeer betrokken bij de werkzaamheden van de andere leden. Hij vond dat de kunstkring zich moest ontrukken aan het provinciale van Groningen en een meer internationale kijk op de wereld van de beeldende kunst moest ontwikkelen. Nadat hij in 1921-1922 het Blad voor Kunst had uitgegeven, besloot Werkman een internationaal kunsttijdschrift te maken, The Next Call.

Werkman was bekend met de avant-gardistische kunsttijdschriften die tijdens het interbellum werden uitgegeven in bijvoorbeeld Berlijn, Parijs, Moskou en Amsterdam. Deze bladen, zoals DaDa,Merz, Zenith en De Stijl, werden gemaakt door intellectuelen, schrijvers, dichters en kunstenaars, die vaak ook nog eens politiek geëngageerd waren. Ze stonden bol van experimenten met literatuur en beeld, dichtkunst en typografie en vormden een heftige reactie op de eigen tijd. De tijdschriften werden door heel Europa verspreid en voorzagen daarmee in de behoefte van kunstenaars en intellectuelen elkaar op internationaal niveau te informeren en inspireren. Met de uitgave van The Next Call zocht Werkman aansluiting bij dit Europese netwerk van vernieuwende kunstenaars en probeerde hij een meer internationale kunstsfeer in Groningen te creëren.

Werkman stond voor een enorme uitdaging. Hij opereerde vanuit provinciestad Groningen, als drukker die zich op het kunstenaarspad had begeven, zonder een uitgebreid netwerk van kunstenaars en intellectuelen en zonder politiek engagement. Werkman liet zich daardoor niet ontmoedigen, ging aan de slag en stuurde exemplaren van The Next Call naar belangrijke kunstenaars en artistieke bewegingen in heel Europa, zoals Theo van Doesburg en El Lissitzky. Of hij slaagde in zijn ambities…

De tentoonstelling The Next Call – H.N. Werkman en de internationale avant-garde belicht de context waarin Werkmans kunstenaarstijdschrift tot stand kwam en onderzoekt de reikwijdte van TheNext Call.

De tentoonstelling vindt plaats in het kader van het Werkmanjaar 2015.