Bij de PTT, later PostNL, hadden medewerkers ‘recht op kunst’. In kantoren, gangen, bedrijfskantines en sorteerhallen hing – en hangt nog steeds – werk van moderne en hedendaagse kunstenaars. Om de vele werkplekken door heel Nederland van kunst te voorzien lag het voor de hand om werk in oplage in de bedrijfscollectie op te nemen. Grafiek dus!
Een scala aan druktechnieken is in de collectie van PostNL vertegenwoordigd: hoogdruk, diepdruk, vlakdruk, doordruk en bijzondere combinaties en experimenten. GRID toont ruim 80 grafische werken van 45 nationale en internationale kunstenaars.
Bij de tentoonstelling verschijnt een gelijknamige publicatie.
Erik Andriesse | PIERRE ALECHINSKY | Karel Appel | ARMANDO | Han Bennink | Arja van den Berg | Jeanne Bieruma Oosting | Marinus Boezem | Bob Bonies | Y. Bonnefoy | Petra Dolleman | MARLÈNE DUMAS | Ger van Elk | M.C. Escher | SIGURDUR GUDMUNDSSON | Fons Haagmans | Britta Huttenlocher | Nour-Eddine Jarram | Jacqueline de Jong | Per Kirkeby | Max Kisman | Yvonne Kracht | Abe Kuipers | Lou Loeber | Lucebert | CHARLOTTE MUTSAERS | Lydia Oerlemans | Lothar Quinte | Roger Raveel | Nono Reinhold | Marte Röling | Guillaume le Roy | Josephine Sloet | Willy van Sompel | Judith Stolker | Berend Strik | Peter Struycken | Moniek Toebosch | BEN VAUTIER | Henk Visch | Carel Visser | Rolf Weijburg | Ans Wortel | Jan van der Zee
In het kader van de manifestatie Bitterzoet Erfgoed organiseert GRID Grafisch Museum Groningen de tentoonstelling ONDER_DRUK.
ONDER_DRUK toont hoe drukwerk stereotypen creëert, het uitdragen van identiteit mogelijk maakt en protest een visuele stem geeft. Activisme is hier een belangrijk én actueel onderdeel van. Met werken van Jan Hamstra, Kevin Rooi, de Woke Designer Reading Club, Phillip Ekwaro-Osire, Rui Jun Luong, Daniel Alsina Santos en Amos Kennedy.
De techniek van het drukken – die een brede verspreiding van teksten en beelden mogelijk maakt – heeft in de afgelopen eeuwen een pijnlijke bijdrage geleverd aan het creëren van stereotypen en de instandhouding van racistisch gedachtegoed. In de tentoonstelling zie je bijvoorbeeld clichés (metalen drukvormen) van de Zwarte Piet figuur zoals we die kennen uit Sinterklaasboekjes, speelgoed advertenties en kleurboeken, met kroeshaar, oorringen en dikke lippen. Helemaal confronterend zijn de affiches van zeep reclames, waarin zwarte mensen ‘schoon’ en wit werden gewassen als zij een bepaalde zeep gebruikten. De meeste drukkers achter de persen dachten er waarschijnlijk niet over na als zij dergelijke beelden en teksten reproduceerden. De andere kant van het verhaal is: met diezelfde druktechniek kan ook tegengas gegeven worden, door middel van pamfletten bijvoorbeeld en heel ándere affiches. In de jaren zeventig maakte het affiche met de tekst ‘Pers geen Zuidafrikaan uit!’, tegen het Outspan congres, veel indruk. Zeker ook door de afbeelding, die behoorlijk ‘letterlijk’ was. Zulke confronterende, activistische uitingen zijn de laatste jaren weer terug in het straatbeeld en in de media.
De tentoonstelling is tot stand gekomen met directe betrokkenheid van kunstenaars, ontwerpers en belangenorganisaties in Groningen. De deelnemende kunstenaars hebben verschillende benaderingen van het onderwerp, variërend van confronterend tot verbindend. Ontwerper en typograaf Kevin Rooi heeft zijn Arubaanse identiteit en het Papiamento gevangen in nieuwe typografie. Kunstenaar Phillip Ekwaro-Osire boog beeldelementen uit de slavenhandel om tot esthetische patronen. Verder is er met het werk van Rui Jun Luong, ontwerper en oprichtster van Asian Raisins, ook aandacht voor anti-Aziatisch racisme en onze geschiedenis op het Aziatische continent.
In de periode van de tentoonstelling organiseert het museum, samen met andere instellingen, educatieve activiteiten en workshops. Meer informatie volgt.
ONDER_DRUK wordt mede mogelijk gemaakt door: Gemeente Groningen, Provincie Groningen, Kunstraad Groningen, Mondriaan Fonds, Prins Bernhard Cultuurfonds Groningen, Vriendenloterij Fonds, Stichting J.B. Scholtenfonds en Stichting Beringer Hazewinkel. Meer info over Bitterzoet Erfgoed is te vinden op bitterzoeterfgoed.nl
Hans G. Kresse (3 december 1921 – 12 maart 1992) wordt nog altijd beschouwd als een van de grootste stripmakers van Nederland met een indrukwekkend talent om realistisch te tekenen. Tijdens zijn honderdste geboortejaar brengen strip-, animatie- en gamemuseum Storyworld en GRID samen een eerbetoon aan deze grootmeester. Bij Storyworld staan het maakproces, de illustraties en Kresses fascinatie voor indianen centraal. Bij GRID ontdek je hoe Eric de Noorman bij duizenden krantenlezers terechtkwam en volg je het proces vanaf het scenario tot het moment dat de strip van de drukpers rolde.
Eric de Noorman
In de jaren vijftig van de vorige eeuw waren de verhalen van Eric de Noorman ongekend populair. Niet alleen in Nederland, maar ook daarbuiten. De strip, met onderteksten, werd onder meer gelezen in België, Frankrijk, Zweden, Denemarken, Finland, Noorwegen, Spanje, Portugal en Suriname. De verhalen stonden dagelijks in de krant, maar werden ook gebundeld in boekjes. Deze boekjes werden eveneens massaal door de jeugd verslonden. In GRID kun je je onderdompelen in de wereld van deze stoere Viking.
Randprogramma
Gedurende de tentoonstellingsperiode organiseert GRID een randprogramma met workshops voor volwassenen en kinderen, gerelateerd aan de expositie. Bekijk onze agenda voor actuele informatie.
Storyworld
De tentoonstelling in Storyworld is inmiddels afgelopen. In GRID is het werk van Kresse tot en met 1 mei 2022 te zien.
Ieder jaar kiest een vakjury in opdracht van de Stichting De Best Verzorgde Boeken de mooiste boeken van het afgelopen jaar. Terwijl in 2020 in de culturele sector vanwege corona van alles werd geannuleerd, blijkt het boek als culturele uiting springlevend. Tegen de verwachting in waren er afgelopen jaar net zoveel inzendingen als voorheen. En aangezien boeken een reflectie zijn van de tijdgeest, waart de invloed van corona door veel keuzes heen. De 33 boeken die de jury verkoos kunt u dit jaar voor het eerst hier in GRID bewonderen.
De bijbehorende catalogus is in onze museumwinkel te koop.
Traditie
Nederland kent een lange traditie van uitmuntende boekverzorging. Dit betreft zowel de kwaliteit van de Nederlandse ontwerp- en uitgeeftraditie als het technische meesterschap van lithografie, drukken en binden op Nederlandse bodem. Stichting De Best Verzorgde Boeken onderstreept met de jaarlijkse bekroning van het Nederlands ontwerp inclusief de grafische boekverzorging het belang ervan in binnen- en buitenland.
Nederlands Best Verzorgde Boeken
De geschiedenis van de jaarlijkse uitverkiezing van de Nederlandse Best Verzorgde Boeken gaat terug tot het jaar 1926. Aan de wieg van het initiatief – het oudste in zijn soort in Europa – stond de bekende (letter)ontwerper S.H. de Roos. Tot twee maal toe ging het ter ziele, maar vanaf 1986 tot en met nu is er ieder jaar een selectie van de mooiste boeken tot stand gekomen. De wat ouderwetse term ‘best verzorgd’ is altijd gehandhaafd in het bewustzijn dat de jury’s in de eerste plaats boeken uitverkiezen en niet alleen boekontwerpen. In ieder goed gemaakt boek ontmoeten inhoud en vorm elkaar; ieder goed gemaakt boek komt voort uit een samenwerking tussen een opdrachtgever (meestal een uitgever), een ontwerper en de grafische industrie. De rolverdeling tussen de verschillende partners wisselt steeds.
2020-2021
Vorig jaar zijn 278 boeken ingestuurd en door een vakjury beoordeeld op hun onderscheidend vermogen op het terrein van inhoud, ontwerp, beeldbehandeling, typografie, materiaalkeuze, druk en bindwijze. 33 boeken zijn geselecteerd door de volgende juryleden: ontwerpers Jeremy Jansen en Mijke Wondergem, Eelco van Welie (directeur NAI010 uitgevers), Martijn Kicken (adviseur bij drukkerij Tielen) en Suzanna Héman (assistent conservator Stedelijk Museum Amsterdam). De selectie wordt als gebruikelijk getoond in het Stedelijk Museum Amsterdam; daarna volgen presentaties in andere instellingen in Nederland en daarbuiten. GRID is daar dit jaar voor het eerst bij.
Bijzondere omstandigheden
In een jaar dat gekenmerkt wordt door een wereldwijde pandemie is er speciale aandacht voor een interessante selectie van ingezonden ‘covid-boeken’: ontwerpen die draaien om het coronavirus dan wel zijn ontstaan door de extra tijd ten gevolge van de pandemie. Deze boeken ontstaan in quarantaine roepen andere uitgaven in herinnering die in moeilijker omstandigheden tot stand zijn gekomen, zoals de uitgaven van de Blauwe Schuit, waaraan de Groningse drukker-kunstenaar Hendrik Nicolaas Werkman tijdens de Tweede Wereldoorlog met zijn druksels en drukwerk een belangrijke bijdrage leverde. Als drukker in oorlogstijd bevond Werkman zich in een heel andere en dreigender situatie. Zowel de uitgaven die ontstonden tijdens de bezetting als die uit de periodes van lockdown getuigen van de vindingrijkheid van de ontwerpers, die troost vonden in het maken van boeken.
Op vrijdag 9 juli heeft gedeputeerde Mirjam Wulfse de tentoonstelling ‘Schaduwen in de kamer. Olivia Ettema’s beelden bij de verhalen van Franca Treur’ geopend. ‘Een tentoonstelling voor en over makers.’
Ze zijn inmiddels een bekend en gewaardeerd duo in literair Nederland: illustrator Olivia Ettema en schrijfster Franca Treur. In 2014 vroeg NRC Ettema een ultrakort verhaal van Treur te illustreren voor de Achterpagina en sindsdien publiceren ze samen geïllustreerde verhalen in NRC Handelsblad, nrc.next en Trouw.
De tentoonstelling toont het werk van Ettema in deze samenwerking: originele schetsen en illustraties, lino- en sjabloondrukken. In een korte film vertellen Treur en Ettema over hun werk. In de ruimtes die Ettema tekent, wordt duidelijk een psychologisch spel gespeeld, getuige de donkere schaduwen, de houdingen van de personages en de richting van hun blik. Fronique Oosterhof, directeur van GRID: “Het werk van Ettema toont aan hoe fris en hedendaags de toepassing van analoge druktechnieken kan zijn. Deze expositie past dan ook uitstekend in onze opdracht om het immateriële grafische erfgoed levend te houden.”
Deze tentoonstelling is een productie van Huis van het boek, Den Haag. Daar was hij onder de titel ‘Franca Treur en Olivia Ettema, vijf jaar samenwerking’ te zien van 6 april tot en met 16 juni 2019.
Randprogramma
Gedurende de tentoonstellingsperiode organiseert GRID een randprogramma met oa. workshops voor volwassenen en kinderen, gerelateerd aan de expositie. Bekijk onze agenda voor actuele informatie.
Naar agenda
Mede mogelijk gemaakt door
De tentoonstelling wordt mede mogelijk gemaakt door een bijdrage uit het Kickstart Cultuurfonds, de Gemeente Groningen en de Provincie Groningen.
Op 9 oktober 2020 openden we ‘Werkmans Bovenkamer’, die de bezoekers dichter bij Werkman brengt, bij zijn leven en zijn drukker-kunstenaarschap. De tentoonstelling Werkman werkt door laat zien hoe andere kunstenaars door de drukkunst van Werkman zijn geïnspireerd: tijdgenoten, naoorlogse en hedendaagse kunstenaars, zowel nationaal als internationaal. Dat levert een imposante tentoonstelling op met werken van Wobbe Alkema, Johann Faber, Jan Gerrit Jordens, Jan van der Zee, Fie Werkman, Siep van den Berg, Gerrit Benner, Els Amman, Jan Loman, Willem Sandberg, Josua Reichert, Ewald Spieker, Ben Joosten, Harry Wolfkamp, de Spaanse kunstenaar Bunkertype en de Amerikaanse kunstenaar Amos Kennedy.
Zesentwintig tekenaars van de VOIC maakten een nieuw kinderboek: AB…Z. Leer de letters van het alfabet. Iedere tekenaar kreeg een letter en een bladzijde met de opdracht: maak een tekening waar de letter in gestopt is. Alle illustraties zijn vanaf 12 december te zien in GRID. Ontdek ze tijdens je bezoek aan de drukkerij. Na afloop krijg je het boek mee naar huis.
Kosten: € 13,25 (entree museum en boek)
Grafisch ontwerper Ruurd de Boer verzamelt al veertig jaar pop-up boeken. Het begon toen hij voor zijn studie naar Groningen kwam. Jarenlang begon zijn bezoek aan een buitenlandse stad met een gang naar de boekhandels. In zijn collectie bevinden zich behalve boeken met een Nederlandse tekst exemplaren in het Italiaans, Spaans, Duits, Frans en Engels. Maar het gaat in pop-up boeken natuurlijk in de eerste plaats om de illustraties en de vernuftige technieken om deze tot leven te laten komen. Door verschillende technieken te combineren, speciale effecten in te zetten en soms zelfs chips met muziek en geluiden tussen de bladzijden te verbergen, worden de pop-up boeken ware spektakelstukken, waaraan van alles te beleven valt: lezen, kijken, luisteren, spelen, leren en genieten. De selectie van ruim 50 beweegbare boeken uit de collectie van Ruurd de Boer laat zoveel mogelijke verschillende illustratiestijlen en technieken zien. Geniet van dit spektakel!
De wanden van Groninger cafés, winkels en cultuurcentra worden al 30 jaar bijna maandelijks verlucht met een nieuw gezeefdrukt affiche van Vlerk. De posters kondigen de optredens aan van de meest uiteenlopende rockbands, in een stripachtige stijl, met een voorkeur voor dynamiek en dieren. En, niet te vergeten, humor. Vaak laat Vlerk zich inspireren door de naam van de band. Iemand zei hem ooit dat de naam van een band vaak beter klinkt dan hun muziek. Humor… Wie oog heeft voor detail, ontdekt in de achtergrond vaak verwijzingen naar boeken, televisieprogramma’s of films.
Vlerk
Vlerk (1955, Houthem) verhuisde in 1973 naar Groningen om te studeren aan Academie Minerva, waar hij de lerarenopleiding volgde. Hij was 34 jaar tekenleraar, maar ook actief op het gebied van illustratie en strips. Zo was hij de drijvende kracht achter het Groninger Underground Stripblad GR’NN: in het leven geroepen als podium voor tekentalent uit het noorden. In 1987 werd Vlerk zeefdrukker bij jongerencentrum Simplon, waar hij een tiental jaren posters ontwierp en drukte. Daarna maakte hij een overstap naar Poppodium Vera, waar hij nog steeds affiches maakt.
Boek en tentoonstelling
Iemand die zo’n stempel heeft gedrukt op de Groninger beeldcultuur verdient een retrospectief! Het werd een boek op stoeptegelformaat, dat een inkijk biedt in het kunstenaarschap van Vlerk én in de beeldcultuur van de Groninger underground van de afgelopen decennia: VlerkWerk. 30 jaar underground posters. Van de meer dan 200 affiches in het boek is in GRID een representatieve selectie te zien.
Het boek ‘VlerkWerk’ (uitgeverij Sherpa) is te koop in onze museumwinkel.
European Poster EXplosion – GIGPOSTER EXHIBITION
De beleving van muziek speelt zich vandaag de dag grotendeels af in digitale omgevingen: anoniem en steriel. Juist live optredens staan garant voor de unieke en authentieke beleving van muziek. Hoogwaardige affiches in zeefdruk zijn daaraan blijvende herinneringen. Deze derde editie van de EPEX gigposter exhibition toont meer dan 75 gigposters uit het afgelopen jaar, bijna vers van de ‘pers’ dus! Met werk van Thomas Perrodin (CH), Arrache-toi un oeil! (FR), Carlo Vivary (GER), Farfante (IT), Jan Barcelo (SP), Joris Diks (NL), Mara Piccione (NL), Maarten de With (BE), Michael Cowell (UK), Spiegelsaal (GER), Subterranean Prints (SP/GER), Noise Armada, (GER), Bicycle Press (SP/AUS). Natuurlijk maken we ruim baan voor de posters van de VERA Art Division (NL). VERA is het enige poppodium in Nederland met een eigen atelier en een broedplaats voor zeefdruktalent
De Stichting Laurens Janszoon Coster organiseert eenmaal per twee jaar een bekroning van de mooiste margedrukwerken van de voorafgaande twee jaar. De boeken zijn, doorgaans in bescheiden oplage, gemaakt door gedreven amateurs en professionals. Iedereen kan zijn/haar uitgaven van marginaal drukwerk inzenden. Een onafhankelijke jury kiest de 50 mooiste werken. Die zijn allemaal in GRID te bewonderen.
Dit najaar zijn er twee exposities in GRID:
BOEKEN BINDEN 30 jaar atelier Wim Gremmen
Al 30 jaar viert in het atelier van Wim Gremmen in Stedum de boekbindkunst hoogtij. De tentoonstelling viert dit jubileum met werk van Wim Gremmen en zijn cursisten en met boeken die zijn voortgekomen uit samenwerkingsprojecten van Wim met kunstenaars en dichters.
LIEFDE, DORST EN DOOD De acht grafici en Jeroen Bosch
De geest van Jeroen Bosch is aanwezig in de drieluiken en prentenseries die acht grafisch kunstenaars maakten op uitnodiging van Johannes van Rooij, kunstverzamelaar en hoeder van het Jeroen Boschhuis. Met werk van Jan Baas, Sietse H. Bakker, Bea van der Heijden, Wim Jonkman, Frits Nolte, Carola Rombouts, Henk Tichelaar en Wendela de Vries.
Oktober is Bostober!
In oktober loopt de tentoonstelling De Bosatlas. De kunst van het weglaten op haar einde en dat laten we natuurlijk niet ongemerkt voorbij gaan. In oktober ontvangt iedereen die, net als de naamgever van de Bosatlas, de achternaam Bos draagt namelijk een uniek setje Bosatlas kaarten bij een bezoek aan het museum. Kleine lettertjes: er wordt 1 setje per persoon op vertoon van een geldig id-bewijs verstrekt en de aanbieding geldt zolang de voorraad strekt.
Over de tentoonstelling
De naamsbekendheid van de Bosatlas is enorm, en reikt tot ver buiten de muren van de school. Maar wie was Pieter Roelf Bos en wat bewoog hem tot het in kaart brengen van de wereld? Hoe worden kaarten gemaakt, toen en nu, en welk verhaal vertellen zij? En hoe kan het dat dit lesboek zich al bijna 150 jaar weet te handhaven? ‘De Bosatlas. De kunst van het weglaten’ toont het verhaal áchter dit cultureel erfgoed. Bel aan bij Pieter Roelf Bos, de naamgever van dit icoon, en maak kennis met grafisch Groningen in 1877. Wandel langs de grenzen van onderwijs-tijdperken en druktechnieken. Kortom, stap in de wereld van De Bosatlas!
De atlas als spiegel van de tijd
Het aardrijkskundeonderwijs heeft sinds 1877 vele ontwikkelingen doorgaan, en die zie je terug in de atlas. Eerst staat topografie centraal, daarna thematische kaarten. Pieter Roelf Bos introduceert in zijn atlas het fenomeen van de ‘leer scheinende Karten’. ‘De kunst van het weglaten’ is een uniek en revolutionair inzicht dat voor de redactie van de Bosatlas tot op de dag van vandaag een belangrijke leidraad is bij het ontwikkelen van kaarten en atlassen.
Vandaag de dag is er natuurlijk de volledig gedigitaliseerde Bosatlas. Door mee te ontwikkelen, vormt de Bosatlas een stevig fundament in het moderne aardrijkskunde-onderwijs. Daarnaast is de Bosatlas sinds 2004 ook actief buiten de schoolmuren met een reeks thematische atlassen.
Voor jong en oud!
Het speciaal voor de tentoonstelling ontwikkelde doe-boekje (vanaf 9 jaar) en speurtocht (vanaf 6 jaar) maakt ‘De Bosatlas. De kunst van het weglaten’ uitermate geschikt voor een familie-uitje.
Door de samenwerking tussen het museum, Noordhoff Uitgevers en het Nationaal Onderwijsmuseum en bundeling van de verschillende expertises is een unieke tentoonstelling tot stand gekomen.
Van welke editie ben jij?
Weet jij nog welke Bosatlas jij vroeger op school had? Staat hij in je geheugen gegrift? Of nog gewoon in je boekenkast… Deel jouw herinnering aan de Bosatlas met ons en maak kans op een Bosatlas!
Hoe werkt het?
Onder de inzenders wordt wekelijks een Boskabouter verloot en maandelijks een exemplaar van De Bosatlas van het cultureel erfgoed.
Randprogramma
Gedurende de tentoonstellingsperiode organiseert GRID een randprogramma met workshops, rondleidingen en lezingen voor volwassenen en kinderen, gerelateerd aan de expositie. Bekijk onze agenda voor actuele informatie.
Naar agenda
Met dank aan:
European Poster EXplosion
De beleving van muziek speelt zich vandaag de dag grotendeels af in digitale omgevingen, anoniem, steriel. Juist live optredens staan garant voor de unieke en authentieke beleving van muziek. Hoogwaardige affiches in zeefdruk zijn daaraan blijvende herinneringen. Sinds de jaren 80 van de vorige eeuw hebben zich behalve in de Verenigde Staten ook in Europa gig poster community’s gevormd. De EPEX gigposter exhibition toont meer dan 75 gigposters van ruim 50 Europese makers. Optredens van Mudhoney, Josh T Pearson, Dÿse, in Groningen, Barcelona, Berlijn, gemaakt door Handprinted Stuff, Monostereo, Spiegelsaal… You name it!
Luister hier alvast naar de speciale Spotify Playlist!
In samenwerking met VERA Artdivision en Poster-O-Rama. De EPEX gigposter exhibition en de EPEX gigposter fair (17, 18 en 19 januari 2019) zijn onderdeel van ESNS Art.
EPEX – GIGPOSTER FAIR
Op 17, 18 en 19 januari komen in het kader van Eurosonic Noorderslag vanuit heel Europa kunstenaars hun gigposters tentoonstellen én verkopen in GRID. Ook worden er live zeefdrukken gemaakt in het museum. Afgelopen jaar was het een groot succes met meer dan 500 bezoekers! Ben jij er dit jaar ook bij?
De fair is gratis te bezoeken, en ook de gigposter expositie in ons museum (die zie je op de foto) mag je tijdens de fair-dagen gratis bekijken!
Tijden gigposter fair:
Gutsen, inkten, rollen. De drie stappen voor het maken van een linosnede. Het klinkt misschien eenvoudig, maar dat is het beslist niet. Hele fijne lijntjes en vlakjes kun je bijvoorbeeld makkelijk tekenen met een pen, maar probeer dit maar eens uit te snijden met een guts. Daarnaast ontstaat bij het afdrukken het spiegelbeeld van het oorspronkelijke ontwerp. Uiteindelijk resulteert dit in verrassende kunstwerken met een (letterlijk) diepe gelaagdheid. In de expositie ‘Ode aan de Lino’ besteden we in het kader van ‘100 jaar De Ploeg’ aandacht aan de linografie als grafische kunstvorm.
Jan Gerrit Jordens, Ploeglid van het eerste uur, was tekenleraar aan de Rijks HBS en later aan de gemeentelijke HBS in de stad. Als pionier in het tekenonderwijs introduceerde hij daar de linosnede en de vrije expressie. Hoe is het, 100 jaar later, gesteld met de grafische technieken in het kunstonderwijs op (VO) scholen anno nu?
LinoBattle
De Forbo Jong Talent Prijs is een wedstrijd voor jongeren en scholieren en bestaat uit twee onderdelen: een wedstrijd waaraan een aantal grafische MBO-opleidingen meedoet en een open wedstrijd voor jongeren onder de 20 jaar uit het hele land.
And the winner is…
Niels Idema, student aan Noorderpoort, Groningen is de winnaar van de Forbo Jong Talent Prijs. Ellen van de Bijl en Margreeth den Hertog, beiden studenten aan het Grafisch Lyceum in Utrecht, eindigden samen op de tweede plaats. Ylona van der Kaap uit Groningen ging met de derde prijs naar huis.
Alle ingezonden werken zijn vanaf 8 november in GRID te zien. De winnende linoleumdrukken worden na de expositie toegevoegd aan de Kunst-expositie bij Museum Het Schip.
De jury bestaat uit Peter Jordens (kleinzoon van Jan G. Jordens, het Ploeglid dat de linosnede in de tekenlessen van het voortgezet onderwijs introduceerde), Tom Thijsse (grafisch kunstenaar), Michiel van Nieuwland (Forbo Flooring Systems), Edith Brouwer en Erik Timmermans (Atelier Open) en Fronique Oosterhof (directeur GRID Grafisch Museum Groningen).
Samenwerking Atelier Open
In 2016 organiseerde GRID samen met Atelier Open Amsterdam met succes de eerste editie van de scholierenwedstijd ‘Ode aan de lino’, gericht op Noord-Nederland. Dit jaar wordt een vervolg aan die samenwerking gegeven met deze expositie en wederom een scholierenwedstrijd. Net als in de voorgaande edities ondersteunt Forbo, fabrikant van Linoleum, dit project.
Meer weten over de lino? Lees hieronder de interviews met een aantal betrokkenen.
Interview Fronique Oosterhof (jurylid)
Interview Tom Thijsse (jurylid)
—
Interview Alice Roegholt (Museum het Schip)
BLOCBIRDS gaat over de schoonheid van de vogels om ons heen. Pas als je echt gaat kijken zie je het. Het percentage kleur, de verhoudingen ten opzichte van elkaar en de plaatsing van de kleuren geeft iedere vogelsoort z’n unieke kenmerkende uniform. We hoeven alleen maar te kijken en te genieten.
Elk van de 25 grafische ontwerpen in deze unieke expositie is gebaseerd op de samenstelling van de kleuren van een vogelsoort. De composities zijn tot stand gekomen met enkel het gebruik van vierhoekige vlakken. Niet alleen de werken zelf hangen in GRID, ook de desbetreffende vogels staan opgesteld.
De composities zijn gemaakt door Paul Mulder en Albert Buring van Studio 212 Fahrenheit.
BLOCBIRDS is nu te zien in GRID en loopt tot en met 6 januari.
Oktober begint met de Kinderboekenweek en de hele maand is het Kindermaand! In GRID is in deze periode de speurtentoonstelling ‘Nieuwe ouders voor Nilo’ te zien, die gemaakt is naar aanleiding van het gelijknamige kinderboek van René Hoogschagen.
‘Nieuwe ouders voor Nilo’ gaat over de twee vrienden Bram en Nilo. Ze spelen graag samen, maar de laatste tijd niet meer bij Nilo; Nilo’s ouders vinden dat niet goed. Bram vindt het zo erg voor Nilo, dat hij op zoek gaat naar nieuwe ouders voor Nilo. Hij doet een oproep en het regent reacties van mensen die wel voor Nilo willen zorgen, zelfs van de burgemeester! Samen gaan Bram en Nilo bij alle ouders langs, maar er is er niet een die Nilo goed genoeg vindt. Uiteindelijk mogen ze toch bij Nilo thuis spelen. Dan blijkt ook dat er iets heel anders aan de hand was dan Bram dacht…
Aan het boek werkten wel 25 illustratoren uit Noord-Nederland mee. Allemaal mochten ze een nieuwe ouder voor Nilo verbeelden. Zo ontstond een heel kleurrijk en gevarieerd boek. De tentoonstelling wordt gemaakt door Minerva-student Marissa Bloupot. Zij ontwikkelde voor het project zelfs een heel nieuw lettertype: de Nilo!
Deelname aan de speurtocht, met aan het eind het boek kost €10,-. Het boek kan ook los gekocht worden voor €9 ,-.
Het boek en bijbehorende speurtentoonstelling is tot stand gekomen in samenwerking met illustratoren van VOIC (Verenigde Oost Indische Inkt Compagnie), de Groningse kinderboekenschrijver René Hoogschagen en de Fotofabriek.
‘Rara Riso’ was een project waarbij jonge grafische talenten in staat werden gesteld te werken met de A2 risograaf van GRID Grafisch Museum Groningen. Deze A2 Risograaf is zeldzaam in Nederland en bood daarom een unieke kans voor de deelnemers.
De Riso A2 Duplicator, zoals de volledige naam luidt, is een Japanse stencilmachine waarmee kunstenaars en ontwerpers de meest uiteenlopende drukwerken kunnen maken. De techniek is te vergelijken met zeefdruk, maar dan geautomatiseerd en digitaal aanstuurbaar. Vanwege het (nog net zichtbare) puntjesraster en de mooie inktkleuren heeft Riso-drukwerk een retro-resultaat dat zeer aantrekkelijk is voor hedendaagse kunstenaars en printliefhebbers. De Risograaf stelt kunstenaars in staat hedendaagse en conventionele technieken te combineren en unieke werken te maken.
De deelnemers hebben volop gebruik gemaakt van deze unieke mogelijkheden en hebben zo een prachtig magazine en unieke affiches gemaakt welke tentoongesteld zijn in GRID.
Het nachtleven en grafisch design gaan hand in hand. AMPM Night Club Poster Exhibiton is een expositie die deze wisselwerking tussen kunst en lifestyle als geen ander laat zien.
In samenwerking met G2K presenteren wij werken van een aantal van de meest gerenommeerde en talentvolle grafische ontwerpers van over de hele wereld, waaronder: Anna Kulachek (RU), Bráulio Amado (POR/VS), Brodie Kaman (AUS/DUI), Jan Horcik (TSJ), Jonathan Castro (PE/NL), Kristyna Kulíková (TSJ), Studio Cryo (TSJ), Studio Feixen (ZWI), Studio Michael Satter (DUI) en Vormlust (NL).
Zoutzuur op de etsplaat kletsen. Houtsneden maken met het mes in de volle vuist. De grafiek van De Ploeg uit de jaren twintig is beroemd geworden om de ongekunstelde, rauwe manier waarop de leden van de Groninger Kunstkring de grafische technieken toepasten. Achter de spontaniteit en onbehouwenheid van de voorstellingen gaat echter een grote variatie aan experimentele, vaak tijdrovende handelingen schuil. De tentoonstelling ‘Capriolen in grafiek. De Ploeg 1918-1928’ in GRID Grafisch Museum Groningen belicht de onconventionele werkwijzen die de leden van De Ploeg in hun grafische capriolen aan de dag legden. In totaal worden zo’n zeventig etsen, litho’s, hout- en linoleumsneden getoond van Jan Wiegers, Johan Dijkstra, Jan G. Jordens, Jan Altink, Alida Pott, George Martens, Jan van der Zee, Wobbe Alkema, Ekke Kleima, Johan Faber en H.N. Werkman.
In de ontstaansgeschiedenis van het fenomeen kunstenaarsboek zijn minstens twee stromingen te ontdekken: een esthetische en een meer experimentele, maatschappijkritische. De expositie in GRID legt het accent op de kunstenaarsboeken van de tweede categorie: ongewone boeken, van dwarse makers, die deze kunstwerken – want dat zijn het! – vaak op eigen gelegenheid uitgaven en verspreidden. Het genre beleefde een bloeitijd in de jaren 1960-1980. Een flink aantal van de tentoongestelde werken komt uit deze periode. Er worden ook boeken getoond van hedendaagse kunstenaars. Deze laten zien dat het medium nog niets aan belang heeft ingeboet.
‘Ongebonden’ toont werk van de volgende nationale en internationale kunstenaars:
Sophie Calle / Henriëtte van Egten / Hans Eijkelboom / Ger van Elk / Joseph Ernst / Robert Fillliou / Donald Gardner / Thomas Geiger / Michael Gibbs / Krijtján Gudmundson / José Heerkens / Harmen de Hoop / Elsworth Kelly / Diederick van Kleef / Cor Knops / Mikko Kuorinki / Sol LeWitt / John Liggins / El Lissitzky / Nico Lootsma / Pétur Magnusson / Stéphane Mallarmé / Vladimir Mayakovsky / Pieter Laurens Mol / Bruce Nauman / Oey Tjeng Sit / Paul van Ostayen / Tom Phillips / g.j. de rook / Dieter Roth / Edward Joseph Ruscha / Kiki Smith / Fiona Tan / Runa Thorkelsdóttur / Nick Thurston / Kees Visser / Jan Voss / Saskia de Vrient / herman de vries / Emmet Williams
‘Ongebonden’ is mede mogelijk gemaakt door onze bruikleengevers:
Boekie Woekie Amsterdam | Brokken Zijp Foundation of Art (BFA) | CODA Apeldoorn | Groninger Museum
International Gigposter Exhibition & Market
During The Eurosonic/Noorderslag festival make sure to drop by The European Poster Explosion and check out some amazing silkscreen posters from around Europe. EPEX collaborates with and displays work of Poster-O-Rama, a travelling exhibition including over 30 designers.
In total there are more than 50 European designers on display at EPEX, including: Antighost (D), Brookesia Studio (ES), Lars P. Kraus (D), Michael Hacker (AT), Error Design (ES), Señor Burns (D), Mara Piccione (NL), Scott Duffy (UK), Petting Zoo (UK), Rainbow (D), Monostereo (ES) and these members of the VERA Artdivison: Berbel Zijlstra, Douwe Dijkstra, Helemaalkim, Jan Hamstra, Jelle van Gosliga, Julia de Jong, Megan de Vos, Mirjam Dijkema, Rommie Schilstra, Stefan Sloot, Vlerk, Willem Kolvoort & Wytse Sterk.
All the posters are original pieces of art and created in collaboration with the musicians and concert halls. Most of them are for sale, so grab this unique chance to get a signed limited edition silkscreen of your favourite band or artist!
The European Poster Explosion is an initiative by GRID and The VERA Artdivision and an official part of the Eurosonic/Noorderslag Festival.
The European Poster Explosion is opened 18 – 20 January at the GRID Museum. Entrance is free, no ticket needed.
Thursday 18 January: 14.00 – 21.00
Friday 19 January: 14.00 – 21.00
Saturday 20 January: 12.00 – 17.00
Groningers en hun papier: een bijzondere geschiedenis
De geschiedenis van papier in Europa begint ruim zeven eeuwen geleden. In Groningen schakelt men iets later over van perkament op papier, maar ook daar lusten ze er na verloop van tijd wel ‘pap’ van. Aan de hand van veertien onderwerpen krijgt de bezoeker een beeld van het fenomeen papier en de impact die dit medium door de eeuwen heen in Stad en Ommeland heeft gehad. Van de oudste papieren documenten uit onze Groninger Archieven en hun betekenis tot het intrigerende papieren netwerk van vriendenboekjes op de Universiteit. Van het voorname schrijfkabinet van een VOC-ambtenaar tot de luidruchtige achttiende-eeuwse papiermolen Werklust, waar op grote schaal papier uit lompen werd gemaakt. Van de stakingen in de strokartonindustrie tot de overval op een papiertransport in WOII. Van volgestouwde archieven, inclusief ongedierte, tot de verfijnde ornamenten van papierstuc in woonhuis en station. En van de plakkaten op grauw papier ten tijde van de Reformatie tot het exclusieve én duurzaam geproduceerde verpakkingsmateriaal van nu. Het is allemaal drie maanden lang te zien en te beleven in GRID.
Realisatie en samenwerking
De tentoonstelling is mede mogelijk gemaakt door NWO en is onderdeel van het project ‘Paper Princes’ van RuG onderzoeker Dr. M.K. Williams. Studenten en promovendi van de faculteit Geschiedenis deden vooronderzoek, verzorgden bijdragen voor de catalogus en participeerden in de totstandkoming van de museale presentatie. Culturele instellingen uit Stad en Ommeland stellen met enthousiasme bruiklenen beschikbaar, juist omdat de veelal bijzondere objecten zelden getoond worden aan het publiek. Bruikleengevers zijn RHC Groninger Archieven, Universiteitsbibliotheek Bijzondere Collecties, Veenkoloniaal Museum Veendam, Groninger Museum, Gemeente Groningen, Stichting Monument en Materiaal, Restaul’Art, Rijksuniversiteit Groningen, Nimeto Amersfoort, Geert Laméris en Centrum Natuur en Duurzaamheideducatie Groningen. Met medewerking van Ateliers Museumtechnische Werken, ESKA Hoogezand/Sappemeer en BioBoxx.
Bij de tentoonstelling verschijnt een catalogus, die te koop is in de museumwinkel.
6kmperuur10mdiep presenteert nieuwe kunstenaarsboeken in GRID
Op 25 maart, 30 maart en 1 april presenteren leden van kunstenaarscollectief 6kmperuur10mdiep nieuwe kunstenaarsboeken tijdens een serie boekpresentaties in GRID.
De boekententoonstelling is de afsluiting van een intensief jaarprogramma van lezingen, workshops, tekstbesprekingen en excursies, waarin het fenomeen kunstenaarsboek onder de loep is genomen. Uiteindelijk doel van deze voorbereiding was het maken van nieuwe kunstenaarsboeken. De resultaten worden nu in een drietal boekpresentaties aan het publiek gepresenteerd in GRID.
Elk van deze boekpresentaties bestaat uit een doorlopend programma waarin steeds enkele kunstenaars hun nieuwe boek op toepasselijke wijze voorstellen aan het publiek. Dit doen ze bijvoorbeeld door middel van voordracht van een verhaal of van een gedicht, of door het aanbieden van een toepasselijke workshop of andere publieksactiviteit.
Randprogramma boekpresentaties:
De expositie van de kunstenaarsboeken is te bezichtigen van 25 maart t/m 2 april in GRID, St Jansstraat 2, Groningen. Openingstijden: dinsdag t/m zondag van 10:00 – 17:00 uur.
Meer informatie over het kunstenaarscollectief is te vinden op website of op de Facebookpagina 6kmperuur10mdiep.
Vanaf de jaren zestig maakte fotograaf Elmer Spaargaren talloze foto’s van de stad Groningen en het leven in en rond de universiteit. Hij werkte in opdracht van lokale en landelijke media en leverde het beeldmateriaal voor menig publicatie van de Rijksuniversiteit: van de UK tot voorlichtingsmateriaal en Broerstraat 5. Uit zijn enorme archief stelde Spaargaren een eigen kroniek samen, met beelden van de veranderende stad, reportages van belangrijke gebeurtenissen en portretten van bestuurders, academici en meer of minder bekende Groningers. Deze kroniek is het onderwerp van de expositie in GRID. Niet alleen het fotografisch werk door Elmer Spaargaren staat centraal, maar ook ‘the making of’ het fotoboek.
Hoe Elmer het fotoboek maakte
Veel mensen maken tegenwoordig online hun eigen fotoalbum. Elmer Spaargaren bereidde zijn fotoboek op dezelfde manier voor. Pas daarna kwamen er een grafisch ontwerper en een uitgever aan te pas. Behalve aan de foto’s zelf besteedt de expositie aandacht aan de totstandkoming van het boek. Welke beslissingen moesten er genomen worden? Welk formaat? Welke foto’s wel en niet? Hoe foto’s en tekst te verdelen over de pagina’s? Kortom: het proces van ‘kill your darlings’ tot coverontwerp. Jonge ontwerpers van Knetterijs laten aan de hand van alternatieve pagina’s zien hoe het boek óók had kunnen worden.
Mijn Academiestad Groningen
In de kleine studio, die onderdeel is van de expositie, kun je zelf aan de slag. Met foto’s van Spaargaren of eigen foto’s kun je een 30×30 pagina samenstellen van jouw Academiestad Groningen via de online editor van de Fotofabriek. Van het eindresultaat maakt de Fotofabriek gratis een professionele print, die kan meedingen naar de beste versie van ‘Mijn Academiestad Groningen’. De winnaar krijgt het fotoboek van Spaargaren
Het boek ‘Stad & Universiteiten. Academiestad Groningen in beeld’ is voor €25 te koop in de museumwinkel.
De tentoonstelling is te bekijken tijdens reguliere openingstijden
Vanaf 5 oktober verandert GRID in het fantastische Huis van Kat en Muis. Speur door de gekste hoekjes van het museum en ontdek waar Muis en zijn 120 vriendjes zijn. Overal vind je prachtige prenten, gemaakt door 24 illustratoren van de Verenigde Oostindische Inkt Compagnie in samenwerking met Tjibbe Veldkamp. Maak het vingerpoppetje van Kat, zet het op je vinger en begin de tocht door het museum. Hoeveel muizen vind je in de Torenkamer van Nico Visscher? En hoeveel in de Serre van Geertje van der Zijpp?
Niet alleen in de publieke ruimtes kun je prachtige prenten vinden, wat dacht je van de wc? Ook ouders kunnen genieten van de rijke illustraties en aanvullende informatie. Een expositie bezoeken is nog nooit zo spannend geweest.
De speurtocht van Kat en Muis is te bezoeken tijdens de standaard openingstijden van het museum (reguliere entree)
Deelnemende illustratoren zijn: Machtelt de Vries, Herman Roozen, Nico Visscher, Meinte Strikwerda, Corien Bögels, Marianne van Voorn, Christian Heydenrijk, Myriam Berenschot, Monique Beijer, Willem Kolvoort, Nicolette Wever, Martijn Fernhout, Ton Meijer, Sieger Zuidersma, Carlien Dubben, Marjolein Uitham, Gerard de Groot, Angelique Boter, Jan Eykenaar, Frans Le Roux, Geertje van der Zijpp, Erik Wielaert, John Croezen, Matty de Vries.
De tentoonstelling Nieuwe Binding laat het werk zien van noordelijke boekkunstenaars. Het boek als middelpunt van een bijzondere kunstvorm. Nog te zien tot en met 5 februari in het GRID!
Nu het boek als gebruiksvoorwerp meer en meer wordt vervangen door computer en e-reader, ontwikkelt het boek zich tegelijkertijd als een kunstvorm met een rijke schakering aan verschijningsvormen. Deze ontwikkeling is de leidraad geweest bij het opzetten van een Boekkunstnetwerk in Noord-Nederland en bij het inrichten van de tentoonstelling Nieuwe Binding.
Tentoonstelling
De tentoonstelling in GRID laat een breder publiek kennismaken met een dwarsdoorsnede van wat er gemaakt wordt in het noorden op het gebied van boekkunst: kunstwerken die gemaakt zijn in de boekvorm of met het boek als uitgangspunt, in zeer uiteenlopende technieken. De tentoonstelling loopt tot 5 februari 2017.
Boekkunstnetwerk
Tijdens de opening van de tentoonstelling op 20 november 2016 werd tevens het digitale netwerk van BoekKunstNetwerk Noord Nederland gelanceerd. Dit netwerk is een initiatief van Wim Gremmen, Susanna Lemstra en Pien Rotterdam. Het BoekKunstNetwerk is een plaats waar professionals elkaar kunnen ontmoeten om kennis uit te wisselen, terwijl amateurs hier de leermeester vinden die ze zoeken of plekken waar materiaal verkrijgbaar is. Het netwerk is digitaal, maar organiseert ook bijeenkomsten waar makers van boekkunst ervaringen kunnen uitwisselen.
De tentoonstelling is te bezoeken tijdens reguliere openingstijden.
De linosnede is waarschijnlijk de enige druktechniek die we allemaal wel eens hebben beoefend. Jarenlang was het maken van een linosnede een vast onderdeel van de lessen tekenen en handenarbeid. Je zou kunnen zeggen: de lino is educatief erfgoed. Prutsen met gutsen, voor de meesten. Maar dat is beslist niet het hele verhaal! Op uitnodiging van GRID Grafisch Museum Groningen en Atelier Open (Amsterdam) brengen zeven Nederlandse en één Canadese kunstenaars vanaf 1 oktober samen een eerbetoon aan de linosnede. En wat er dan allemaal met deze techniek mogelijk blijkt…!
Het proces van knippen, gutsen, printen, samenvoegen en ook misprinten levert werken op met een diepe gelaagdheid. Bijvoorbeeld in de werken van Bert Brouwer, die de kijker confronteert met alledaagse beelden die niet blijken te zijn wat je verwacht. Of in het werk van Sietske Bosma, dat letterlijk uit meerdere lagen bestaat. In totaal zijn er werken van acht kunstenaars te bewonderen!
Deelnemende kunstenaars: Bert Brouwer, Michiel van Nieuwland, Herman Mulder, Sietske Bosma, Floortje Sebens, Shelley Savor, Carola Rombouts en Tom Thijsse.
Naast de expositie loopt er ook een fantastische wedstrijd voor scholieren!
Grafiek van twaalf Nederlandse kunstenaars, bijeengebracht door Reinder Homan, grafisch kunstenaar en docent aan de Klassieke Academie. In alle geëxposeerde werken is de kleur afwezig. En wees niet bang: juist daardoor is er veel te zien! Van in fijne grijze lijnen uitgevoerde natuurbeelden tot abstracte werken met diepzwarte vlakken in aquatint. ‘Wie is er bang voor zwart en wit? geeft een gevarieerd beeld van de vele uitdrukkingsvormen die mogelijk zijn met zwarte inkt, wit papier en grafisch kunstenaarsgereedschap als etsnaald, lithosteen en guts. De expositie is onderdeel van de manifestatie De Klassieke Salon, waarmee de Klassieke Academie dit voorjaar haar tienjarig bestaan viert.
De deelnemende kunstenaars zijn: Hermanus Berserik, Hans Blanken, Dirk van Gelder, Reinder Homan, Simeon Nijenhuis, Ko Oosterkerk, Willem den Ouden, Guillaume Le Roy, Jan Stroosma, Joop Vegter, Lieke Vreede en Co Westerik. Een groot deel van de tentoongestelde werken is te koop.
Noorderbreedte bestaat in 2016 veertig jaar. Het eigenzinnige tijdschrift over landschap en leefomgeving in Noord-Nederland opent dit jubileumjaar met een tentoonstelling in GRID. Noorderbreedte heeft in de afgelopen vier decennia een eerbiedwaardige traditie opgebouwd op het gebied van grafische vormgeving. Ruim twintig grafisch ontwerpers, fotografen en kunstenaars bepaalden het beeld van Noorderbreedte; een traditie die de komende jaren wordt voortgezet. ‘Gecoverd: 40 jaar Noorderbreedte’ geeft een overzicht van alle 226 covers van het tijdschrift. Van begin tot eind, van Han Jansen tot de huidige vormgever BW H Ontwerpers. Verschillende vormgevers is gevraagd ander werk aan te leveren, waarmee ze overeenkomsten, of juist variëteit in hun werk kunnen laten zien.
Vrijheid en variëteit
Voor de eerste omslagen werden schilderijen van Han Jansen gebruikt. Daarna werd eens in de paar jaar een andere grafisch ontwerper gevraagd om de omslagen van het tijdschrift vorm te geven. Zij kregen van Noorderbreedte grote vrijheid in het uitvoeren van de opdracht. Grafisch ontwerper en typograaf Wim Crouwel: ‘Wat ik (…) goed vind is dat je de ontwerpers carte blanche geeft. Dat maakt dat je dubbel nerveus wordt. Zo’n opdracht is veel spannender.’
Omdat de vormgevers ieder hun eigen techniek toepasten, leverde dat een grote variëteit aan covers op: de ene ontwerper richtte zich op fotografie, de ander benadrukte het grafische aspect. Zo stonden op de omslagen van Max Kisman portretten van niet in Nederland geboren, maar wel in Nederland wonende en Nederlands sprekende mensen. En Irma Boom drukte Noord-Nederland uit in gekleurde stippen en strepen. Sommige vormgevers wilden welbewust een nieuwe identiteit aan het tijdschrift geven, anderen dachten na over de samenhang van de covers als serie.
Met het kunstenaarstijdschrift The Next Call zocht H.N. Werkman (1882-1945) aansluiting bij de kunstzinnige en intellectuele avant-garde die actief was in de grote Europese steden. Een gewaagd experiment! Een geslaagd experiment?
Hendrik Nicolaas Werkman was een actief lid van de in 1918 opgerichte Kunstkring De Ploeg. Hij verzorgde affiches, uitnodigingen en ander drukwerk, deed mee aan tentoonstellingen en toonde zich zeer betrokken bij de werkzaamheden van de andere leden. Hij vond dat de kunstkring zich moest ontrukken aan het provinciale van Groningen en een meer internationale kijk op de wereld van de beeldende kunst moest ontwikkelen. Nadat hij in 1921-1922 het Blad voor Kunst had uitgegeven, besloot Werkman een internationaal kunsttijdschrift te maken, The Next Call.
Werkman was bekend met de avant-gardistische kunsttijdschriften die tijdens het interbellum werden uitgegeven in bijvoorbeeld Berlijn, Parijs, Moskou en Amsterdam. Deze bladen, zoals DaDa,Merz, Zenith en De Stijl, werden gemaakt door intellectuelen, schrijvers, dichters en kunstenaars, die vaak ook nog eens politiek geëngageerd waren. Ze stonden bol van experimenten met literatuur en beeld, dichtkunst en typografie en vormden een heftige reactie op de eigen tijd. De tijdschriften werden door heel Europa verspreid en voorzagen daarmee in de behoefte van kunstenaars en intellectuelen elkaar op internationaal niveau te informeren en inspireren. Met de uitgave van The Next Call zocht Werkman aansluiting bij dit Europese netwerk van vernieuwende kunstenaars en probeerde hij een meer internationale kunstsfeer in Groningen te creëren.
Werkman stond voor een enorme uitdaging. Hij opereerde vanuit provinciestad Groningen, als drukker die zich op het kunstenaarspad had begeven, zonder een uitgebreid netwerk van kunstenaars en intellectuelen en zonder politiek engagement. Werkman liet zich daardoor niet ontmoedigen, ging aan de slag en stuurde exemplaren van The Next Call naar belangrijke kunstenaars en artistieke bewegingen in heel Europa, zoals Theo van Doesburg en El Lissitzky. Of hij slaagde in zijn ambities…
De tentoonstelling The Next Call – H.N. Werkman en de internationale avant-garde belicht de context waarin Werkmans kunstenaarstijdschrift tot stand kwam en onderzoekt de reikwijdte van TheNext Call.
De tentoonstelling vindt plaats in het kader van het Werkmanjaar 2015.