5

De beste sigaret voor uw gezondheid!

Met de blik van nu is het bijna niet meer voor te stellen, maar in de jaren ’30 is roken zo ingeburgerd dat het vreemd is als je het niet doet. Sigaretten zijn overal, zelfs bij de dokter. In bioscoopreclames prijzen bekende Nederlanders rookwaar aan.

Een van deze mensen is Han Hollander. Hij is een sportpresentator en een publiek figuur: vandaag de dag zou je hem een influencer kunnen noemen. In 1938 figureert hij in een bioscoopreclame van het sigarettenmerk Chief Whip, waarin de indruk gewekt wordt dat het roken van deze sigaretten het beste voor je gezondheid is. Hollanders bekendheid als sportverslaggever en de beelden van sportende mensen versterken dat idee.

Roken is niet alleen stoer en sportief, het is ook vertrouwd en veilig. Die indruk krijg je tenminste bij het zien van de geschilderde reclame in deze installatie. Het is reclame van het merk Samson, één van de vele merken van de Groningse tabaksproducent Niemeyer. De reclame ziet er nostalgisch en vriendelijk uit, dankzij de zachte kleuren, de spelende hondjes en de glimlachende verkoper.

In 1938 wordt voor het eerst een verband gelegd tussen roken en een afgenomen levensverwachting. Toch wordt pas vanaf de jaren ‘50 duidelijk hoe schadelijk roken echt is. Sinds 2002 is reclame maken voor rookwaar verboden. Maar ondanks dit verbod en de hoge accijnzen rookt nog steeds 19% van de Nederlandse bevolking. Hoe bereikt de rookindustrie tegenwoordig eigenlijk haar (nieuwe) klanten?

The best cigarettes for your health!

From today’s perspective it’s almost unimaginable but in the 1930s smoking was so ingrained in society it would be strange not to be a smoker. Cigarettes were smoked everywhere, even at the doctor’s. In adverts shown at the cinema Dutch celebrities praised their favourite brand of smokes.

One of these people was Han Hollander. He was a sports presenter and public figure: nowadays we may say an influencer. In 1938 he featured in a cinema advert for the cigarette brand Chief Whip, which gave the impression that smoking these cigarettes was the best for your health. Hollander’s fame as a sports reporter and the images of other people playing sports strengthened this messaging.

Smoking was not only cool and sporty, but also familiar and safe. At least, that is the impression you would get from the painted advertisement in this exhibition. This is an advertisement for Samson, one of the many brands of Groningen tobacco producer Niemeyer. The advertisement appears nostalgic and friendly, thanks to the soft colours, the dogs playing, and the smiling salesman.

In 1938 links between smoking and decreased life expectancy were first discovered. Yet it was not until the 1950s that it became clear how harmful smoking really is. Since 2002, smoking advertisements have been banned. But despite this ban and high excise duties, 19% of the Dutch population still smokes. How does the smoking industry keep reaching its (new) customers these days?